neděle 10. května 2015

CHŘESTOVÝ QUICHE

Ke konci dubna jsem se dostala ke krásnému, jarnímu vydání květnového Apetitu. Z mnoha receptů mě dostal (kromě banánového cheesecaku) chřestový quiche :-) Takže dokud jsem mohla, utíkala jsem pro chřest a vyzkoušela jsem další variaci na tento francouzský slaný koláč. Recept jsem trochu upravila. Korpus jsem udělala vlastní, opět ze špaldové mouky (v receptu je listové těsto), velmi se mi na toto pečení osvědčila (ach, ty křupavé okraje!!). 

Budete potřebovat (koláčová forma s průměrem 28 cm)
Těsto:
300 g špaldové mouky
125 g vychlazeného másla (pokrájeného na malé kostičky)
100 ml ledové vody
sůl

Náplň:
100 g slaniny (ohlídejte si vysoký podíl masa), nakrájené na kostičky
1 malá cibule, nakrájená na půl kolečka (šalotka je výborná)
1/2 svazku zeleného chřestu
sůl a čerstvě mletý pepř
100 ml smetany na šlehání + mléko
3 vejce
špetka nastrouhaného muškátového oříšku
150 g gruyére/ementálu, nastrouhaného
3-4 jarní cibulky, nakrájené na kolečka

Z ingrediencí na těsto rychle pracujeme hladké těsto - do mouky se solí dáme na kostičky nakrájené studené máslo a zpracujeme prsty na "vločky". Poté přidáme ledovou vodu. Vytvoříme kouli, zabalíme do potravinářské folie a necháme odpočinout alespoň hodinku v lednici.
V pánvičce opečeme slaninu, až pustí tuk, přidáme pokrájenou cibulku a necháme zesklovatět a lehce změknout. Poté odstavíme a necháme zchladnout.
Do hrnce s vroucí, osolenou vodou ponoříme chřest zbavený dřevnatých konců a po pěti minutách vyndáme, zchladíme studenou vodou, po zchladnutí nakrájíme na 5 cm špalíky či necháme delší, pokud chcete vzhled jako na foto. 
Troubu si zahřejeme na 220°C a připravíme koláčovou formu (já mám s nepřilnavým povrchem, takže nemusím dávat pečící papír). Těsto vyndáme z lednici, rozválíme ho na požadovaný rozměr formy a přeneseme pomocí válečku do formy. Pečlivě vytvarujeme a přebytečné okraje odkrájíme (případně je využijeme na "záplatování" - pokud se někde vytvoří prasklina apod.). Těsto propícháme po dně vidličkou, aby se nenafukovalo, zakryjeme alobalem a zatěžkáme suchými luštěninami. Pečeme 12 minut. V tomto mezičase si rozšleháme vajíčka. Po uplynutí času sejmeme zátěž i alobal a korpus potřeme vejcem. Pečeme ještě další 3-5 minut. Troubu zmírníme na 190°C.
Vejce prošleháme se smetanou, mlékem, solí, pepřem a muškátovým oříškem. Korpus posypeme jarními cibulkami a částí sýru. Poté rovnoměrně rozprostřeme směs slaniny a cibulky, na to poskládáme chřest a celé zalijeme ochucenými vejci (náplň nesmí dosahovat až k hornímu okraji, během pečení ještě zvětší objem). Posypeme zbylým sýrem a pečeme, až se na povrchu koláče objeví světlehnědé skvrny a náplň bude pevná (asi 25-35 minut). 



Koláč si můžete vychutnat teplý i vychladlý, vynikající je v obou variantách.
Dobrou chuť!!

Žádné komentáře:

Okomentovat