úterý 29. září 2015

THE DARING BAKERS' SEPTEMBER, 2015 CHALLENGE: IRISH SODA BREAD

Podruhé v řadě přicházím s vypečenou výzvou Odvážných pekařů :-). Zářijovou "challenge" pro nás připravila Meredith z blogu CHEF IN DISGUISE. Měli jsme si vyzkoušet Irský chléb. Zajímavostí na tomto chlebu je, že se během jeho přípravy nepoužívá droždí, ale jedlá soda. Není tedy třeba ho nechat kynout. Těsto ještě navíc obsahuje podmáslí (buttermilk), takže touto reakcí nám krásně v troubě vzejde i bez využití droždí :-). Od Meredith jsme dostali k dispozici základní recept, postup a další doporučení pro nejrůznější obměny :-) Jakmile jsem já, jakožto nenapravitelná milovnice sýrů, uviděla recept na Irský chléb s čedarem a provensálskými bylinkami, bylo jasno :D Takže v mém případě vám přináším recept na Irských chléb s čedarem a provensálskými bylinkami (v originálu Irish cheddar and herb soda bread) z blogu Baking bites. Vyšel z něho opravdový fešák, navíc vláčný, voňavý po bylinkách a chuť perfektně doplňoval výrazný čedar. Moc ráda vyzkouším i sladkou verzi s máslem a rozinkami, mňam :-)

Budete potřebovat: (na jeden bochník)
2 hrnky mouky (použila jsem celozrnnou hladkou pšeničnou a bílou hladkou mouku 1:1)
1 hrnek podmáslí
1 hrnek na jemno nastrouhaného čedaru (100 g balení je úplně akorát)
1/4 lžičky soli
1 1/2 lžičky jedlé sody
lžičku kokosového cukru (či obyčejného cukru krupice)
lžičku provensálského koření

Troubu si předehřejeme na 200°C. Připravíme si plech pokrytý pečícím papírem. 
V jedné míse si smícháme mouku, sůl, bylinky, cukr a jedlou sodu. V druhé misce smícháme půl hrnečku podmáslí a 3/4 hrnečku nastrouhaného čedaru. Tuto směs přidáme do mísy s moukou, promícháme a dolijeme zbytek podmáslí. Těsto vypracujeme do koule, v případě potřeby ještě přidáme mouku. Kouli přesuneme na plech s pečícím papírem a uděláme z ní zhruba 3,5 cm  vysoký "disk", který posypeme zbytkem čedaru. Na povrchu vytvoříme ostrým nožem hlubší kříž. Pečeme 30-35 minut, dokud se nevytvoří křupavý povrch a zkontrolujeme, že špejle vyjde suchá.



Necháme vychladnout a poté si vychutnáme krajíčky třeba pomazané máslíčkem :-)
Dobrou chuť!!




7 komentářů:

  1. Na tvůj blog jsem právě teď narazila ,a hned mě zaujaly všechny recepty :D ! Vypadá skvěle :)) !

    runeatandtravel.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Díky moc, to jsi mě moc potěšila!! Budu ráda, když některý vyzkoušíš ;-)

      Vymazat
  2. Pekla jsem ho teprve minulý týden :D A jen úplně ten obyčejný, abych to zkusila, a byla jsem překvapená, že to bylo fakt skoro jako chleba :D Sice náš klasický chleba mi chutná víc, ale tenhle se zase dá dobře ochutit a je fakt rychlej. S tím čedarem mě taky zaujal a ve sladké verzi ještě víc, taky se chystám na další pokusy. Vypadá krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, mě zaujalo využití těch dalších ingrediencí, takže se dá, jak píšeš, zkusit spoustu zajímavých variant :-) Bojím se teď makronek, s plynovou troubou, to bude věc. Díky za pochvalu, moc si jí vážím :-)

      Vymazat
    2. Jo, tu mám taky a bohužel to v ní nejde a nejde. Jako podařily se mi tak 2 várky z 6, protože to prostě peče kdo ví na kolik stupňů :D Ale chuťově to naštěstí bylo super pokaždé.

      Vymazat
    3. Já zkoušela dva plechy a podařilo se pár kousků. Počkám si, až bude časem jiná trouba, protože, jak píšeš, i s teploměrem do trouby to peče v každém rohu jinak, takže na tohle "citlivé" pečení to prostě není :-)

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat